آموزش طراحی سایت و کسب و کار اینترنتی

این وبلاگ با هدف ارائه مقالات کسب و کار اینترنتی راه اندازی شده است

آموزش طراحی سایت و کسب و کار اینترنتی

این وبلاگ با هدف ارائه مقالات کسب و کار اینترنتی راه اندازی شده است

چوب و تاریخچه پیدایش صنایع چوب را بشناسید

چوب یکی از موارد بسیار پرکاربرد می باشد که طبیعت به بشر هدیه داده و از گذشته‌ های دور تاکنون در مصارف و موارد مختلف استفاده فراوان شده و روز به روز استفاده از آن در حال گسترش می باشد. تاریخچه پیدایش صنایع چوب به گذشته‌ های دور و حداقل 10،000 سال قبل باز می‌ گردد. و از دیرباز تاکنون، صنایع چوبی در ساخت ابزار، هنر، تولید گرما، کاغذ، کاربرد های مختلف صنعتی و خانگی و …. بسیار به کار رفته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا تاریخچه پیدایش صنایع چوب را بهتر و بیشتر شناسید.


چوب چیست؟

 


قبل از هر چیز باید با مفهوم چوب آشنا شوید. چوب یک ماده آلی حاصل از رشد و سنتز گیاه بوده و بخش اصلی بدنه درختان و بوته‌ ها می‌ باشد. وظیفه اصلی آن یکی حفظ استحکام گیاه (عمدتاً در درختان و بوته‌ ها) و دیگر انتقال آب و مواد مغذی از ریشه به برگ و میوه‌ ها می‌ باشد. بشر با قطع درختان جنگل‌ ها و نیز درختان فاقد حیات، چوب خام را استخراج می‌ کند تا از آن در مصارف مختلف و مصنوعات چوبی استفاده کند.


دلایل گستردگی استفاده از چوب و مصنوعات چوبی از گذشته تا کنون

 


عمر بالا و دوام درازمدت: با وجود اینکه چوب یک ماده آلی می باشد، اما ماهیت آن به گونه ای می باشد که در صورت نگهداری و همچنین فرآوری صحیح، عمر و دوام طولانی خواهد داشت.


قابلیت فرم ‌دهی و شکل‌دادن: چوب به وسیله ابزار آلات مختلف، می‌ تواند به سادگی به فرم و شکل دلخواه ساخته شود و سپس پایداری و استحکام خود را حفظ نماید. این موضوع باعث شده که در مصارف مختلف با توجه به نیاز و هدف مورد نظر بتوان از چوب استفاده نمود. از ساخت آثار ظریف هنری تا تخته های بزرگ قفسه ها و کتابخانه‌ ها با اندازه‌ های دقیق مورد استفاده قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید :  انواع چوب را بیشتر بشناسید

تجدید پذیر بودن: چوب تجدید پذیر می باشد و بر خلاف نفت و فلزات و ذغال‌سنگ و … که روزی منابع آن به پایان می‌ رسد، امکان تولید به طور دائمی را دارد. بسیاری از کشور های پیشرفته مانند روسیه، برنامه‌ های ویژه برای گسترش جنگل ها دارند و با کاشت هر چه بیشتر درختان و جنگل‌ افزایی، صادرات پر رونقی به سایر کشور ها دارند.


دسترسی جهانی: بر خلاف نفت و فولاد و بسیاری منابع، که تنها در مناطق خاصی یافت می‌ شود، چوب محدود به مکان خاصی نیست و در سراسر دنیا از درختان و بوته‌ ها می‌ توان برای تولید چوب و مصنوعات چوبی استفاده نمود. اگر چه در برخی مناطق مانند روسیه و اسپانیا و …. چوب های با کیفیت بالاتر به دلیل شرایط آب و هوایی و منطقه‌ ای قابل حصول می باشد.


مقاومت بالا و استحکام کافی: با توجه به مقاومت بالا و مطلوب چوب در بسیاری از سازه‌ ها و مصنوعات و آثار هنری و دستی و همچنین لوازم دکوراسیون و غیره استفاده می‌ شود. این ویژگی یکی از اصلی‌ ترین دلایل کاربرد گسترده چوب در دنیا می‌ باشد. به عنوان مثال استفاده از چوب در کابینت، کیفیت بسیار مطلوبی داشته و مقاومت کافی برای سال ها استفاده را دارد. امروزه به لطف رشد تکنولوژی و پیشرفت در تراکم‌ سازی چوب، حتی در برخی از سازه‌ ها و خانه ها، از اسکلت چوبی استفاده می‌ گردد.


قابلیت تولید آتش و گرما: چوب در اثر تماس با آتش، مشتعل می‌ شود و می‌ تواند طی زمان طولانی آتش و گرما ایجاد کند. همچنین در صورتی که از چوب، ذغال تهیه شود، گرمای مطلوب‌ و طولانی‌ تری خواهد داشت. این قابلیت تولید گرمای طولانی‌ مدت، باعث شده که چوب یک منبع گرمایی بهینه و کم‌ مصرف تلقی گردد. در سوی دیگر، چوب کاملاً در مقابل بنزین و نفت بوده و سریعاً آتش‌ زا نیست و می توان در استفاده غیرگرمایی با روکش هایی امکان شعله‌وری آن را حتی کمتر نیز نمود.

برای خواندن ادامه  مطلب می توانید به وب سایت کیان صنعت مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.